Zasady dodawania i szukania

Dodajemy tylko takie miejsca handlu i usług, które grupują przynajmniej 4 różne podmioty w jednej lokalizacji!
W razie zawahania przy opisywaniu nowego miejsca prosimy o odpowiedni wpis o tym w pustym polu „Inne informacje (opcjonalne)”. Każde miejsce staramy się jak najpełniej weryfikować według naszych możliwości i pomożemy w tej kwestii. Zgrupowanie większości miejsc handlu wydaje się zadaniem karkołomnym. Jednak wierzymy, że dzięki Waszej pomocy i nawet maleńkiemu zaangażowaniu uda się zbudować pełną bazę wiedzy, w której to będą opisane wszystkie możliwe placówki grupowego handlu jak i
pojedyncze placówki handlowe. Wierzymy, że dzięki temu działaniu, wiele osób będzie mogło znaleźć do nabycia interesujące je rzeczy lub też odnajdzie miejsca, gdzie może na żywo sprzedać swoje produkty lub wymienić je na coś innego (np. w ramach giełdy tematycznej lub jarmarku okolicznościowego).


Jednak aby wszystko było jasne poniżej postaramy się rozdzielić i opisać tematycznie grupowe miejsca handlu. W polskim języku (i nie tylko w nim) wiele słów w codziennej mowie jest bardzo do siebie podobne. Niech za przykład posłuży słowo „targowisko”. Chyba każdy wie co to oznacza, jednak nie wszędzie używa się tego słowa często. Dużo tutaj zależy od regionu, w którym się mieszka, od przynależenia do danej grupy społecznej, lokalnej specyfiki czy słownictwa jakiego używa się w konkretnej rodzinie. Tak więc zamiast „targowiska” dla wielu z Was bardziej swojskie/rodzime mogą być następujące słowa: targ, targowica, rynek, ryneczek, bazar, bazarek, jarmark, zieleniak, giełda, tandeta, straganowisko, plac, sektor, zbyt czy rzadko używane słowo z j. arabskiego „suk”. Używa ktoś tego ostatniego? Nie oszukujmy się – nie wszyscy odwiedzający portal mogą zgadzać się z tym podziałem. Jednak jest on niezbędny, aby panował tutaj odpowiedni porządek, który ma ułatwić znalezienie konkretnego rodzaju miejsca handlu.


1) Targowisko – miejsce, w którym handel często odbywa się „pod chmurką”, ale też może być zorganizowany z zadaszeniem całego terenu. Kupno jak i sprzedaż odbywa się o określonych, stałych porach (często od wielu lat niezmiennych mimo przemian systemów politycznych i danej sytuacji gospodarczej). Głównym charakterem takich miejsc jest bezpośredni kontakt handlującego z klientami i możliwość płynnego ustalania cen (np. poprzez popularne targowanie się). Jest to miejsce, w którym osoby bez działalności gospodarczej mogą wystawiać swoje rzeczy obok zarejestrowanych legalnie kupców. Często są to ważne miejsca na mapie danej miejscowości i regionu z bogatą historią, będące spoiwem charakteru lokalnego społeczeństwa. To miejsce handlu może być prowadzone i zarządzone przez gminy, stowarzyszenia/fundacje, różne zrzeszenia handlu, osoby prywatne czy podmioty prawne i gospodarcze. Wpisany w tym rodzaju przedmiot handlu może dotyczyć również najbliższego otoczenia (np.: w sąsiadującej bezpośrednio do targu kamienicy mieści się sklep motoryzacyjny i meblowy)!


2) Ryneczek – mała forma targowiska prowadzona głównie w większych miastach na osiedlach bloków mieszkalnych, w którym większość stanowisk ma dość stałą obsadę handlową. Nowe podmioty pojawiające się w danym miejscu handlują głównie towarem okolicznościowym (sprzedaż choinek, petard czy owoców sezonowych). Na potrzeby portalu podciągamy pod to zgrupowania handlu przy cmentarzach.


3) Giełda tematyczna – wyspecjalizowana forma targu/rynku o zawężonym do odpowiedniej tematyki przedmiotów handlu jak np. giełda samochodowa, giełda gołębi, giełda komputerowa. Może być związana z jakimiś tematycznymi, cyklicznymi imprezami. Takie również można dodawać, o ile odbywają się dość regularnie lub mają jakąś tradycję. Jeśli chcesz dodać giełdę, która dopiero się odbędzie zapraszamy do podesłania informacji na nasz mail. Chętnie umieścimy afisz w dziale „wydarzenia”.


4) Jarmark okolicznościowy – pod tym pojęciem oprócz tradycyjnych, wielkich jarmarków mających średniowieczny rodowód (lub późniejszy), oznaczamy różnego rodzaju festyny, na których można zetknąć się z handlem, rękodzielnictwem, rzemiosłem, lokalnymi usługami.


5) Targi branżowe – są miejscem prezentacji produktów, inspiracji, podpatrzenia konkurencji jak i nawiązania stosunków handlowych. Odbywają się zazwyczaj w specjalnie do tego zbudowanych halach wystawowych (typu expo), ale też wielokrotnie w innych mniej typowych miejscach jak: zabytkowe pałace, place w centrach miast czy z zwykłych salach gimnastycznych. Zazwyczaj też dotyczą konkretnej branży handlu, produkcji lub usług, a klienci nie powinni w takich miejscach się nastawiać, że dostaną od ręki interesujące ich produkty.


6) Rzemieślnik-Handlowiec – Dom Handlowy – wszelkie obiekty, które nie nadają się do określenia jako Centrum Handlowe (opis poniżej), ale przejścia pomiędzy lokalami lub powierzchniami odbywają się w pod dachem bez dostępu wiatru czy deszczu.


7) Galeria Handlowa – Centrum Handlowe – obiekt musi spełniać kilka podstawowych wymogów: ogólnodostępny parking, toaleta, ogrzewane korytarze i możliwość swobodnego poruszania się pomiędzy lokalami z zakupami niezależnie od warunków atmosferycznych takich jak śnieg, deszcz czy mocny wiatr.


8) Giełda Rolno-Towarowa – to takie miejsce handlu, gdzie można handlować artykułami rolnymi jak i innymi dobrami w ilościach hurtowych jak i w detalu (z naciskiem, że jest to miejsce raczej do nabywania hurtowego). Powinna charakteryzować się tym, że zakupiony towar można bezpośrednio na miejscu załadowywać do samochodów dostawczych i ciężarowych (musi istnieć ku temu odpowiednia infrastruktura taka jak np. specjalne rampy, miejsce do poruszania się wózkami widłowymi itp.). W Polsce często udziałowcami giełd rolno-towarowych jest Skarb Państwa, Województwa lub Jednostki Samorządu Terytorialnego. Handel może odbywać się pod zadaszeniem jak i bezpośrednio z pojazdów. Nie zawsze dostępny jest wjazd dla klientów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej lub nie są przedstawicielami danej instytucji!


9) Ulica Handlowa – to takie miejsce, gdzie wzdłuż ulicy (często zamienionej w deptak) znajdują się obok siebie sklepy, punkty usługowe oraz lokale gastronomiczne. Często są to reprezentacyjne ulice w danej miejscowości oraz wielokrotnie oznaczane jako atrakcje turystyczne w regionie z zabytkową zabudową, ciekawymi lokalami itp.


10) Pasaż Handlowy – miejsce handlu charakteryzujące się, że nieogrzewane przejścia między sklepami pokonuje się zazwyczaj chodnikiem, który może być zadaszony. Punkty handlowe i usługowe sąsiadują ze sobą bezpośrednio. Często są to oddzielne budynki lub zabudowane ciągiem zabudowań


11) Market – miejsce handlu, gdzie market jest wiodącą placówką, i od której często bierze się nazwa całego miejsca. Takie obiekty dodawane są do bazy miejscahandlu.pl, jeśli w jednym budynku mieszczą się przynajmniej 4 różne podmioty (z marketem). Market odróżniamy od dyskontów, o których niżej.


12) Dyskont – jak sama nazwa wskazuje, placówka handlowa charakteryzująca się. Są jednak przypadki, gdzie przy dyskontach w jednym budynku są małe centra handlowe z niezależnymi podmiotami. W tej bazie danych interesuje nas tylko taki przykład, gdzie oprócz dyskontu są jeszcze minimum 3 inne podmioty handlujące w danym miejscu handlu (nie muszą być w jednym budynku) i to dyskont jest podmiotem wiodącym. Dyskontami w Polsce są następujące podmioty: Aldi, Netto, Lidl, Biedronka,


13) Hipermarket – podobnie jak z dyskontem opisanym wyżej. Nie zawsze jednak hipermarkety muszą przecież działać w ramach oficjalnego centrum handlowego.